Pravoslavný církevní kalendář se sestává ze dvou „kalendářních kruhů“:
z kalendária pevného a pohyblivého. Pevné kalendárium určuje, které svátky
a které památky svatých připadají na dané určité datum (např. Narození
Kristovo na 25. prosince, svatí Cyril a Metoděj na 11. května apod.); pohyblivé
kalendárium určuje, kdy se slaví pohyblivé svátky, jejichž datum se každý
rok mění (jsou to svátky s datem určovaným vzdáleností od Paschy čili velikonoc,
které připadají každého roku na jiné datum; pohyblivými svátky jsou dále
např. letnice čili Padesátnice, Nanebevstoupení Kristovo, Květná neděle
a dal.)
Data paschy viz níže
Data pohyblivých svátků viz zde
Články:
Velký půst. Články s postní tématikou (zde jsou statě o půstu, o zpovědi a pokání, pravoslavné postní pravidlo o zdrženlivosti v pokrmech, aktuální velkopostní kalendárium apod.).
Stručné kalendárium (památky svatých na každý den v roce, všechny nepohyblivé svátky)
Obsáhlý pravoslavný nástěnný kalendář s vícero jmen svatých na každý den; jsou zde všechny svátky a podrobné údaje o půstech a dalších podrobnostech pravoslavného církevního roku, jak jsou obsaženy v úplném církevním kalendáriu. Ve formátu PDF na celý aktuální rok je zde.
Příloha nástěnného kalendáře: O pravoslavné paschálii - kánony a církevní usnesení (formát PDF - nutno pootočit nebo jako obrázek o-paschalii.png)
Apologie starého (tzv. Juliánského) kalendáře; prohlášení konstantinopolského sněmu o římsko-katolické církvi — dokument „Sygillion“ (nová úprava a doplnění stránky 4/2008)
Juliánský kalendář. Vznik, astronomický princip, církevní, duchovní a ideové souvislosti, rozdíl od Gregoriánského (4/2008)
Juliánský, gregoriánský nebo „věčný kalendář“?
Otázka reformy církevního kalendáře a paschálie - studie zabývající se kalendářní problematikou z pera arcibiskupa Doroteje, metropolity českých zemích a Slovenska
Každý rok (již skoro dvě tisíciletí) se v Jerusalemě děje na pravoslavnou Paschu veliký zázrak - sestoupení nebeského ohně při bohoslužbě, kterou koná pravoslavný patriarcha. Vidí to vždy tisíce poutníků z celého světa. Krátký článek o této velké události je zde.
Blahodatný svatý oheň nepálí, ale vyřazuje z funkce televizní kamery. Článek o televizním přenosu ze zázraku sestupování svatého ohně v Jerusalemě (13.4.2004)
O fenoménu svatého ohně v Jerusalamě viz dvě televizní reportáže, které jsou na stránce pravoslavné filmy.
Na podzimní začátek nového církevního roku (krátká meditace)
Úvaha k začátku církevního roku (zamyšlení nad způsobem počítání let)
Rok | Gregoriánská pascha | Pravoslavná pascha | Židovský pesach | 1.) | 2.) | 3.) | |
2000 | 23. duben | 30. duben | 20. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2001 | 15. duben | 15. duben | 8. duben ne | 0 | 7 | 7 | |
2002 | 31. březen | 5. květen | 28. březen čt | 35 | 3 | 38 | |
2003 | 20. duben | 27. duben | 17. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2004 | 11. duben | 11. duben | 6. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2005 | 27. březen | 1. květen | 24. duben ne | 35 | -28 | 7 | |
2006 | 16. duben | 23. duben | 13. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2007 | 8. duben | 8. duben | 3. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2008 | 23. březen | 27. duben | 20. duben ne | 35 | -28 | 7 | |
2009 | 12. duben | 19. duben | 9. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2010 | 4. duben | 4. duben | 30. březen út | 0 | 5 | 5 | |
2011 | 24. duben | 24. duben | 19. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2012 | 8. duben | 15. duben | 7. duben so | 7 | 1 | 8 | |
2013 | 31. březen | 5. květen | 26. březen út | 35 | 5 | 40 | |
2014 | 20. duben | 20. duben | 15. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2015 | 5. duben | 12. duben | 4. duben so | 7 | 1 | 8 | |
2016 | 27. březen | 1. květen | 23. duben so | 35 | -27 | 8 | |
2017 | 16. duben | 16. duben | 11. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2018 | 1. duben | 8. duben | 31. březen so | 7 | 1 | 8 | |
2019 | 21. duben | 28. duben | 20. duben so | 7 | 1 | 8 | |
2020 | 12. duben | 19. duben | 9. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2021 | 4. duben | 2. květen | 28. březen ne | 28 | 7 | 35 | |
2022 | 17. duben | 24. duben | 16. duben so | 7 | 1 | 8 | |
2023 | 9. duben | 16. duben | 6. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2024 | 31. březen | 5. květen | 23. duben út | 35 | -23 | 12 | |
2025 | 20. duben | 20. duben | 13. duben ne | 0 | 7 | 7 | |
2026 | 5. duben | 12. duben | 2. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2027 | 28. březen | 2. květen | 22. duben čt | 35 | -25 | 10 | |
2028 | 16. duben | 16. duben | 11. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2029 | 1. duben | 8. duben | 31. březen so | 7 | 1 | 8 | |
2030 | 21. duben | 28. duben | 18. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2031 | 13. duben | 13. duben | 8. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2032 | 28. březen | 2. květen | 27. březen so | 35 | 1 | 36 | |
2033 | 17. duben | 24. duben | 14. duben čt | 7 | 3 | 10 | |
2034 | 9. duben | 9. duben | 4. duben út | 0 | 5 | 5 | |
2035 | 25. březen | 29. duben | 24. duben út | 35 | -30 | 5 |
Rok | Celník a farizej |
Syropustní (začátek půstu) |
Květná | Pascha | Nanebe- vstoupení |
Trojice | Petrův půst trvá |
2010 | 24. I. | 14. II. | 28. III. | 4. IV. | 13. V. | 23. V. | 42 dní |
2011 | 13. II. | 6. III. | 17. IV. | 24. IV. | 2. VI. | 12. VI. | 22 dní |
2012 | 5. II. | 26. II. | 8. IV. | 15. IV. | 24. V. | 3. VI. | 31 dní |
2013 | 24. II. | 17. III. | 28. IV. | 5. V. | 13. VI. | 23. VI. | 11 dní |
2014 | 9. II. | 2. III. | 13. IV. | 20. IV. | 29. V. | 8. VI. | 26 dní |
2015 | 1. II. | 22. II. | 5. IV. | 12. IV. | 21. V. | 31. V. | 34 dní |
2016 | 21. II. | 13. III. | 24. IV. | 1. V. | 9. VI. | 19. VI. | 15 dní |
2017 | 5. II. | 26. II. | 9. IV. | 16. IV. | 25. V. | 4. VI. | 30 dní |
2018 | 28. I. | 18. II. | 1. IV. | 8. IV. | 17. V. | 27. V. | 38 dní |
2019 | 17. II. | 10. III. | 21. IV. | 28. IV. | 6. VI. | 16. VI. | 18 dní |
2020 | 9. II. | 1. III. | 12. IV. | 19. IV. | 28. V. | 7. VI. | 27 dní |
2021 | 21. II. | 14. III. | 25. IV. | 2. V. | 10. VI. | 20. VI. | 14 dní |
2022 | 13. II. | 6. III. | 17. IV. | 24. IV. | 2. VI. | 12. VI. | 22 dní |
2023 | 5. II. | 26. II. | 9. IV. | 16. IV. | 25. V. | 4. VI. | 30 dní |
2024 | 25. II. | 17. III. | 28. IV. | 5. V. | 13. VI. | 23. VI. | 11 dní |
2025 | 9. II. | 2. III. | 13. IV. | 20. IV. | 29. V. | 8. VI. | 26 dní |
2026 | 1. II. | 22. II. | 5. IV. | 12. IV. | 21. V. | 31. V. | 34 dní |
2027 | 21. II. | 14. III. | 25. IV. | 2. V. | 10. VI. | 20. VI. | 14 dní |
2028 | 6. II. | 27. II. | 9. IV. | 16. IV. | 25. V. | 4. VI. | 30 dní |
2029 | 28. I. | 18. II. | 1. IV. | 8. IV. | 17. V. | 27. V. | 38 dní |
2030 | 17. II. | 10. III. | 21. IV. | 28. IV. | 6. VI. | 16. VI. | 18 dní |
2031 | 2. II. | 23. II. | 6. IV. | 13. IV. | 22. V. | 1. VI. | 33 dní |
2032 | 22. II. | 14. III. | 25. IV. | 2. V. | 10. VI. | 20. VI. | 14 dní |
2033 | 13. II. | 6. III. | 17. IV. | 24. IV. | 2. VI. | 12. VI. | 22 dní |
2034 | 29. I. | 19. II. | 2. IV. | 9. IV. | 18. V. | 28. V. | 37 dní |
2035 | 18. II. | 11. III. | 22. IV. | 29. IV. | 7. VI. | 17. VI. | 17 dní |
2036 | 10. II. | 2. III. | 13. IV. | 20. IV. | 29. V. | 8. VI. | 26 dní |
2037 | 25. I. | 15. II. | 29. III. | 5. IV. | 14. V. | 24. V. | 41 dní |
2038 | 14. II. | 7. III. | 18. IV. | 25. IV. | 3. VI. | 13. VI. | 21 dní |
2039 | 6. II. | 27. II. | 10. IV. | 17. IV. | 26. V. | 5. VI. | 29 dní |
Stručné vysvětlení:Nedělí celného a farizeje (tak je označena dle evangelijního podobenství, které se v tuto neděli čte při liturgii) začíná přípravné období před Velkým půstem. Začíná tím pohyblivé kalendářní období a v pravoslavném liturgickém životě se touto nedělí začíná sloužit z knihy, která se nazývá „triod postní“.
Další přípravné neděle jsou: neděle martnotratného syna a neděle masopustní, po které se již přestává jíst maso, ale je možno ještě týden jíst vejce, sýry, máslo a ostatní mléčné výrobky. Po masopustní neděli následuje neděle syropustní, po níž začíná Velký půst - svatá čtyřicátnice.
Květná neděle (připomíná vjezd Pána do Jerusalema) je svátkem z dvanáctera. Je vždy týden před Paschou - největším z křesťanských svátků.
Nanebevstoupení Páně (svátek z dvanáctera) je vždy ve čtvrtek, čtyřicet dnů po Pasše.
Svátky Trojice - čili svatodušní svátky neboli Padesátnice - jsou svátkem z dvanáctera a oslavují se padesát dnů po Pasše. Týden po neděli Trojice je neděle všech svatých a po ní začíná Petrův půst (jinak též petropavlovský půst či půst svatých apoštolů), který končí den před svátkem Petra a Pavla (30. června dle církevního kalendáře; starostylní oslava je tedy 13. července dle občanského kalendáře). Z toho vyplývá, že začátek Petrova půstu je pohyblivý (začátkem 2. týdne po Padesátnici), kdežto konec půstu je vázán na datum pevného kalendária. Proto je délka trvání tohoto půstu každý rok jiná.
Nejpřísnější půst v roce - Velký půst
|