Proč vlastně pravoslavná Církev nikdy nepovažovala za potřebné kanonizovat biskupa Vojtěcha? Vždyť jeho mučednická smrt nastala ještě před definitivním odpadnutím římské církve od Pravoslaví r. 1054 a v důsledku toho by mohl být formálně připočítáván ke svatým pravoslavné Církve. Už při letmém pohledu na život a dílo Vojtěch (Adalberta) se můžeme snadno přesvědčit, že tento člověk je jedním z představitelů latinství, jehož působení bylo základem pro tragické odpadnutí západních křesťanů od Církve. Vojtěch byl horlivým stoupencem a následníkem tohoto latinsko-německého duchovenstva, které zuřivě útočilo na sv. Cyrila a Metoděje a všemi silami se snažili zničit výsledky jejich zbožné činnosti ve slovanských zemích. Sv. Cyril a Metoděj nazývali tyto latinské kněze hlasateli "trojjazyčné herese", neboť tito latiníci uznávali za bohoslužebný jazyk pouze latinu, řečtinu a hebrejštinu. Horlivým přívržencem této herese byl i biskup Vojtěch. Ihned poté, co se stal pražským biskupem, se Vojtěch projevil jako nesmiřitelný nepřítel slovanské bohoslužby, která v jeho dobách zapustila již v Čechách kořeny.
Svou činnost v tomto směru neomezil tento latinský misionář jen na Čechy, ale rozšířil ji i do všech slovanských zemí. V Chronografu sestaveném v 15. stol. žalmistou z Dubkova se hovoří o tom, že Konstantin Filosof (sv. Cyril) vytvořil slovanskou abecedu, která se rozšířila mezi Moravany, Poláky a na Rusi, ale Vojtěch "zničil pravou víru, jedny biskupy a kněze upálil a jiné vyhnal..." (Monumente Historica Polonica, t. I. str. 89-90). Jiná starobylá Kosmova kronika hovoří o tom, že strašné pronásledování pravoslavných křesťanů ze strany polského knížete Boleslava Chrabrého, o němž se hovoří i v životě ctihodného Mojžíše Uhřína (Kyjevsko-pečerský paterik), bylo výsledkem vlivu biskupa Vojtěcha, který v letech 996-997 přišel k Boleslavovi do Krakova.
Z výše uvedeného není těžké usoudit, zda byl biskup Vojtěch dobrým pastýřem Kristovy Církve, anebo zda spíše rozháněl Boží ovečky shromážděné osvětitelskou prací sv. Cyrila a Metoděje a jejich žáků. Ve skutečnosti byl ještě před formálním odpadnutím Říma od Církve (r. 1054) Vojtěch Slavníkovec již nástupcem pronásledovatelů svatého Pravoslaví v Čechách, Polsku, Moravě, Uhrách. V Uhrách vůbec nedovolil, aby tam vznikla církevně-slovanská bohoslužba.
Nutno si povšimnout i toho, že pisatel životopisu Vojtěchova byl známým zakladatelem latinského obřadu v Polsku a západoruských oblastech arcibiskup Otta III. Bruno-Bonifác. On i jeho přívrženci si ne náhodou zvolili za svého patrona právě biskupa Vojtěcha.
Jejich stoupenci jsou i dnešní papežští misionáři přinášející latinství do východní Evropy a do pobaltských zemí. Např. v městě Kaliningrad působí "římskokatolická farnost sv. Vojtěcha", která se stala zakladatelem římskokatolického a rusky tištěného Věstníku, jehož titulní strana je ozdobena fotografií obrazu pronásledovatele Pravoslaví - Vojtěcha. V jedné z poznámek tohoto Věstníku se např. oznamuje, že nedávno se v katedrálním kaliningradském chrámu "věřící křesťanských konfesí… modlili za mír… Modlitby četli: pobaltský biskup Pantelejmon (Moskevský patriarchát), abbat Teutonského řádu Arnold (toho samého řádu, který ohněm a mečem zničil Pravoslaví na severozápadní Rusi), protestantský pastor a jiní duchovní (Kaliningradskij katoličesij vestnik, č. 5/12). Je to výstižná ilustrace o metodách misijní činnosti vykonávané držiteli Vojtěchova dědictví.
Jistě si neumíme představit začlenění nepravoslavných (či dokonce proti pravoslaví bojujících) osob mezi světce pravoslavné Církve. Jisté je i to, že kdyby se někdy chtěli římští katolíci obrátit a připojit se cestou pokání ke svaté všeobecné apoštolské pravoslavné Církvi, museli by se zříci uctívání svých falešných svatých, jejichž kult je z hlediska křesťanské autenticity nepřijatelný. O falešnosti římskokatolické "svatosti" psal znalec svatootcovské tradice biskup sv. Ignatij (Brjančaninov) (Kompletní sborník, díl V.) Za takové falešné svaté považoval např. Františka z Assisi, Tomáše Kempenského, Ignáce z Loyoly (viz o tom v přednášce prof. Alexije Osipava), k nim je možno počítat i zakladatele římské unie na západní Rusi Jozafata Kunceviče a konečně i nelítostného pronásledovatele pravoslavných Slovanů - Vojtěcha.
Valaams; Pravosl. Rus č. 22/95
(Otištěno jako úvodník v časopisu Pravoslavné církve na Slovensku:
Odkaz sv. Cyrila a Metoda 7/97)
Zpět na cyrilometodějský rozcestník