Svatý vladyka Gorazd se stal skutečně hodným nositelem
jména Gorazd, které známe z doby velkomoravské církve – patřilo
přednímu žáku svatého Metoděje, jeho designovanému nástupci na arcibiskupském
stolci.
Vladyka Gorazd rozvinul vlastní pastýřskou činnost zejména poté, co
byl vysvěcen na biskupa pro církev československou – pravoslavnou.
Mohl zajisté navázat na bohaté zkušenosti, které získal jednak jako
duchovní v duchovní správě římskokatolické, jednak, a to hlavně,
jako duchovní správce psychiatrické léčebny kroměřížské. Styk s duševně
postiženými pacienty působil na jeho vnímavou a k utrpení bližních
citlivou duši. To jej nutilo hledat pro ně neustále nové a lepší
formy duchovní péče. Celá existence naší spásy je vlastně zápasem
o uzdravení choré lidské, hříchem raněné přirozenosti. Nejde zde
-- řečeno se svatým Serafímem Sarovským -- o konání dobra pro „dobro
vůbec“, nýbrž o konání dobra ve jménu Kristově a pro Krista. To
je dobro ve své podstatě, překonávající prázdný moralismus.
U svatého vladyky nenajdeme vlastně teoretisování o podstatě pastýřské
péče. Cení si více živé praxe a sám jeho život je zapálená pochodeň
pastýřství, strhující k následování. Můj příspěvek ovšem se již
nemůže opřít o vlastní zkušenosti – vzpomínky. Byl jsem příliš malý,
abych o tom měl vůbec nějaké ponětí, ale jako rozpustilý klouček
jsem byl dojat a zasažen osobně vladykovou nesmírnou trpělivostí
a laskavostí. Když brzy nato byl mučen a popraven, to už jsem chodil
do školy, cítil jsem velkou lítost, že jsem se před ním projevil z té
nepěkné klukovské stránky, a dodnes tu lítost v sobě cítím. Ale
na druhé straně -- už v tom jeho vztahu ke mně -- to byl obraz
hlubokého trpělivého pastýřství, že se se mnou vůbec při návštěvě
u nás bavil.
Organisace pastýřské péče
Hledám-li první stopy v životě svatého biskupa,
které napovídají něco o jeho pastýřství, uvědomuji si jeho zájem o lidi.
On chtěl o všem a především o všech vědět. Dobrý pastýř
zná své ovečky podle jména. Nečeká až přijdou -- jako bezejmenný
dav -- do kostela, aby je pastýřsky „obsloužil“. Vladykovi byl naprosto
cizí u nás dnes častěji opakovaný pojem „uspokojování náboženských
potřeb věřících“. V pastýřství o to přece nejde. Jde o něco
hlubšího. Pastýř musí znát dokonale problémy svých duchovních dětí,
především musí znát osobně je samé. Vladyka Gorazd trval na tom, aby
v každé duchovní správě byly kartotéky členů. Námitku, že to byla
tehdy nutnost tak říkajíc „úřední“, protože každý duchovní byl současně
státním úředníkem a duchovní správa vydávala právně obecně občansky
platné doklady o vykonaných církevních aktech – křtech, svatbách
a pohřbech, lze připustit, ale není to vysvětlení. Péče se neobejde
bez evidence například ani u lékaře, a pastýř duchovní je lékařem
duchovním. Bůh zná své ovečky jménem a ví o nich všechno. I dobrý
pastýř musí se snažit o komplexní poznání, nemá právo někoho vynechat.
Nemá právo stavět na osobních sympatiích, spíše bychom mohli říci
naopak – měl by se víc věnovat těm, kteří mu osobně nejsou tolik
sympatičtí a kteří jeho péči ignorují. Spoléhat na paměť je zrádné
a ošidné, navíc uchovávat věci pastýřské zkušenosti a péče pouze
v paměti je bezcenné pro pastýřova nástupce, který pak musí začínat
znovu.
Pastýřský rozhovor a okamžitá pomoc
Podle svědectví všech očividců měl vladyka Gorazd
dar komunikace s každým. Dokázal si ke každému najít cestu. Snad mu
pomáhaly zkušenosti z psychiatrického pracoviště, ale zřejmě musel
také zápasit o to, aby se dokázal všem otevřít, zahájit rozhovor,
proniknout do duše a problému svého partnera a jemně ho vést.
V duchovním rozhovoru nejde o nějakou předem naprogramovanou vypočítavost
– „ulovit“ někoho za každou cenu. Takový vztah bývá okamžitě partnerem
prohlédnut a vyvolává nastraženost a uzavřenost v jeho duši. Pán
Ježíš Kristus nikdy nepřistupoval takto utilitaristicky k lidem,
ale skutečně vřelý lidský zájem vévodil jeho konání a rozhovoru.
Příklad rozhovoru se Samaritánkou nebo nočním hostem Nikodémem jsou
toho dostatečnými příklady. Ve všech případech však vyústil Spasitelův
rozhovor s lidmi k zásadním otázkám o království Božím a jeho
spravedlnosti. Také rozhovory svatého vladyky směřovaly vždy od pozemských
starostí k problémům spásy člověka.
Krásné příklady toho, jak rychle vladyka reagoval na každou prosbu,
uvádějí všichni, kdož ho znali. Vzpomínám sám na vyprávění řimických
farníků, mezi nimiž vladyka žil v intenzívním styku téměř každodenním
několik let (1934 – 1942; pravda s výjimkou posledních let, kdy
se skrýval na různých místech). Někteří dokonce i po letech žehrali
na to, že vladyka byl příliš -- až marnotratně -- štědrý, čehož využívali
lidé nesvědomití, vypočítaví a špatní. Ale tato jeho až bezmocnost
vůči prosebníkům se nám dnes s odstupem jeví jako dětsky bezelstný
výraz jeho osobnosti, čistého srdce, citlivého a neschopného odmítnout
pomoc, srdce světce. Je možné, že tady nelze vladyku tak důsledně
napodobit, a asi by takovéto napodobení v našem případě nevyznělo
ryze a upřímně, nýbrž chtěně, farizejsky. Avšak tento rys pastýřské
péče – není to podstatný rys pastýře, který se obětuje pro svoji ovečku,
právě pro tu, která ho potřebuje v dané konkrétní chvíli...?
Návštěvy v rodinách věřících pravoslavných i jinověrců
Vladyka Gorazd ve snaze poznat všechny a důkladně,
systematicky navštěvoval věřící, a to věřící všechny. Nevybíral si
okruh svých přátel, pro něho byli přáteli všichni bez rozdílu. Vybavují
se mi v mysli vzpomínky stařenky Krampolové ve Vilémově u Litovle
(zemřela někdy v šedesátých letech). Vyprávěla, že to bylo vůbec poprvé,
kdy někdo „významnější“ navštívil jejich obydlí. Ti lidé neměli ani
dřevěné podlahy, jen hliněné, a všude bylo vidět pouze hlubokou bídu.
Takových rodin bylo ve Vilémově a jinde více. Všichni vzpomínali s
nesmírným dojetím na vladykovy návštěvy. Nebyly to návštěvy, před
jakými varuje sv. Jakub – vyjídání vdov, ale návštěvy skutečného pastýře,
otce, který těšil, povzbuzoval, radil, usměrňoval a také dával. Taková
činnost je jádrem opravdového pastýřství. Vždyť především proto, aby
byl blíže k lidem církve, přestěhoval se vladyka z Prahy na Moravu
a zahájil svou činností nový typ archijerejské misijní práce. To nebyl
archijerej skvělých ornátů, oddělený od lidí kruhem přisluhujících
v kostele a separovaný od nich tím více na veřejnosti, nýbrž skutečný
laskavý otec a pastýř, pro kterého každá rodina tvořila prostor
jeho rodiny a jeho lásky.
Návštěvy nemocných
V prvních ročnících časopisu Za pravdou je otištěn
pozoruhodný dokument o tom, jak sám biskup navštěvuje nemocného tyfem
v nemocnici. Pravda, článek je zaměřen trochu kriticky, líčí poměry
v tehdejších zdravotnických zařízeních, v nichž převládaly řádové
sestry katolické, někdy tvrdě odmítající styk s „jinověrci“, ale současně
je vynikajícím svědectvím o bezprostředním vladykově pastýřském
reagování na potřeby trpícího člověka. O. Jaroslav Šuvarský ve své
záslužné knize o biskupu Gorazdovi z r. 1979 shromáždil rozsáhlý materiál
o vladykově (tehdy ještě Pavlíkově) působení v psychiatrické léčebně
v Kroměříži, v níž trpícím věnoval celých patnáct let života.
S tímto podstatným rysem pastýřské práce souvisí i bohužel dnes opomíjená
péče o to, aby pravoslavní věřící křesťané našli ve svých duchovních
vždy blízké a dosažitelné pomocníky ve svých utrpeních, zejména v
situacích mezních, kdy přichází smrt a trpící člověk se chystá k opuštění
tohoto života a k přechodu do světa duchovního. Zde podle příkladu
našeho světce je péče o duchovní útěchu, zpověď a udělení svatých
tajin jak Těla a Krve Kristových, tak pomazání olejem nemocných prvořadou
povinností duchovních osob k tomu svěcených.
Vyučování náboženství
Pro mladou, ještě řádně nezorganisovanou církev, která
stále tápala v základních věcech svého liturgického a duchovního bytí,
která měla rozsáhlou roztříštěnou diasporu, byla otázkou bytí a nebytí
výuka náboženství na všech stupních, na nichž tehdy byla možná. Bylo
nutno podchytit všechna střediska, školy, kde to jen fyzicky šlo,
a zavést pravidelnou výuku dětí v náboženství. Většinová církev katolická
a další církve měly vybudovány dobrou organisaci náboženské výuky
ještě z dob rakousko-uherských. Naše církev musela tento systém teprve
budovat, což vyžadovalo velkou energii a čas. Církev se na počátku
své existence ve dvacátých letech setkávala se značnými problémy v
tomto směru. Biskup Gorazd ještě jako administrátor moravsko-slezský
(v čsl. církvi) věnoval se tomuto budování se vší energií a zápalem,
o čemž svědčí časopisy Za pravdou v prvních ročnících. Při osamostatnění
pravoslavného směru práce pokračovala, ba přidala se k ní ještě nutnost
integrovat do českého pravoslavného vyučování náboženství také děti
ruských běženců. Jejich duchovní neměli zde totiž právo učit na veřejných
školách, takže např. v Praze vyžadovalo sysifovského úsilí zahrnout
žáky různých věkových kategorií do pravidelného vyučování. Začátkem
třicátých let ve výuce pomáhali tehdejší bohoslovci, sdružení kolem
vladykova stolu, a vladyka sám, jak zaznamenali pamětníci, neváhal
chodit také vyučovat do škol, aby nebyla výuka zanedbána, a nepovažoval
tuto svoji práci za nedůstojnou své biskupské hodnosti. I při svém
nesmírném zaneprázdnění prostě nepřipouštěl, aby děti shromážděné
ze všech končin Prahy zůstaly bez náboženské výuky, i kdyby jich byla
jen malá skupinka. Rodičům, kteří ze světských důvodů odhlašovali
své děti z tehdy povinné docházky do náboženství, vytýkal soukromě
i veřejně jejich výchovně nedůsledný a nábožensky povrchní postoj.
Jak velká byla vladykova starost o tuto oblast pastorace, svědčí jím
ve třicátých letech vydané osnovy pro vyučování pravoslavnému náboženství,
jichž užívala naše církev i po osvobození od r. 1945, a potom na jejich
základě byly vypracovány obdobné osnovy v roce 1968, kdy dočasně bylo
náboženství na školách bez zábran otevřeno dětem těch rodičů, kteří
je do náboženství na školách přihlásili. Není třeba připomínat, jak
je nutná tato pastýřsko-pedagogická práce dnes v nových, zcela svobodných
podmínkách.
Korespondenční pastorace a význam církevního tisku
v pastýřsko-misijním působení církve
Svatý vladyka podle vzpomínek současníků a doložených
písemností vedl neúnavnou korespondenci s lidmi blízkými i vzdálenými.
Zdravil alespoň krátkými lístky při příležitosti narozenin, svátků,
výročí, těšil, napomínal a povzbuzoval. Tato denní korespondence byla
výrazem jeho lásky k lidem a péče o ně, nikoliv jen nějakou formou
společenské konvence. V situaci menšinové a v rozsáhlé diaspoře
žijící církve tento pastorační styk byl nutností. Vladyka věděl, že
dobrá informovanost lidí je předpokladem ke vzbuzení jejich zájmu
o věc, a zde šlo o věc spásy, o tu nejvzácnější hodnotu, jakou člověk
vírou může dosáhnout.
Podobně svatý biskup Gorazd pečoval o svěřené duchovní stádce prostřednictvím
církevního tisku. Nedovolil, aby přestal vycházet časopis Za pravdou,
který byl později nahrazen Věstníkem české pravoslavné eparchie, vycházejícím
až do osudných událostí roku 1942. V nich snad není čísla, ve kterém
by nebyl vladykův článek, často zásadního charakteru, biblická úvaha,
historická studie, či poznámka anebo jen krátká zprávička, případná
noticka. Jeho spolupracovníci svědčí, že vyžadoval, aby každý duchovní
alespoň jednou za čas napsal článek do církevního tisku a aby si
duchovní na tuto práci zvykli jako na něco samozřejmého a nezbytného.
Heslo, že církevní časopis patří do každé pravoslavné rodiny, slogan
stále aktuální, je jeho heslem. Z rodin totiž přesahuje působení církevního
tisku i do širších okruhů a často dobrý a zajímavý článek osloví
i ty, kteří k pravoslavné církvi nepatří nebo nemají znalosti o ní
či vůbec o hodnotách náboženských. Články svatého vladyky stále
-- až dodnes -- pastýřsky v duších čtenářů pracují!
* * *
Nastíněné body pastýřské práce svatého biskupa Gorazda
zdaleka nevyčerpávají celou šíři jeho misijně-pastýřské koncepce.
Bylo by možno probírat zvlášť jeho trvalou péči o duchovní vedení
mládeže, studovat, jak misijně pastýřsky využíval kazatelství, na
něž kladl -- jak svědčí pečlivě připravované koncepty jeho kázání --
velký důraz, anebo zvlášť rozebrat jeho originálně pojatou osobní
výuku církevního lidového zpěvu jakožto nový typ misijně pastorační
práce. Ze všeho, co zde bylo stručně nadhozeno, vyplývá, že svatý
biskup Gorazd byl velkou pastýřskou a misionářskou osobností, která
volá po následování jeho příkladu a rozvíjení jeho podnětů.
prot. Pavel Aleš
Ze sborníku „Pastýř a Martyr“ (Olomouc 1992 - 1995)
(Internetová publikace září 2013)